Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (4)

VIVES (4)

DocAtlas (3)

AP (2)

Hogeschool Gent (1)

Hogeschool West-Vlaanderen (1)

KBR (1)

KDG (1)

Odisee (1)

Thomas More Kempen (1)

More...

Resource type

object (4)

book (1)


Language

Dutch (4)


Year
From To Submit

2015 (1)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Object
Gesprekskaarten Executieve Functies : praktijkonderwijs en het (V)MBO
Authors: ---
ISBN: 9789082814132 Publisher: Schiedam Leren leren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Alle coaches, begeleiders en remedial teachers willen met kinderen in gesprek. Dat is onze drijfveer voor het ontwikkelen van gesprekskaarten over executieve functies (EF). Door in gesprek te gaan met elkaar kom je er achter welke hulpvraag er speelt en kun je samen inzichtelijk maken wat er al goed gaat en wat er beter kan.Wat zijn executieve functies en waarom is het belangrijk om hieraan te werken?Executieve functies zijn 11 vaardigheden die je nodig hebt om te kunnen slagen in het leven: op school - in je werk - in relatie tot anderen - in je persoonlijke levenDe 11 executieve functies zijn:Denkvaardigheden 1. plannen 2. organiseren 3. timemanagement 4. werkgeheugen 5. metacognitieGedragsvaardigheden 6. reactie-inhibitie 7. emotieregulatie 8. volgehouden aandacht 9. taakinitiatie 10. flexibiliteit 11. doelgericht doorzettingsvermogenDe stellingen op de kaarten nodigen uit om tijdens het (mentor)gesprek helder te krijgen waar de leerling al goed in is en waar er verbeterpunten mogelijk zijn. De leerling wordt betrokken bij zijn eigen leerproces waardoor de motivatie om te werken aan de verbeterpunten wordt vergroot.(https://www.lerenlerenschiedamshop.nl/a-56201242/gesprekskaarten-executieve-functies/gesprekskaarten-executieve-functies-praktijk-onderwijs-v-mbo/#description)


Object
Gesprekskaarten Executieve Functies : basisonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789082814118 Publisher: Schiedam Leren leren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze set bevat 69 kaarten. Per executieve functie zijn er 5 stellingen die te gebruiken zijn voor kinderen vanaf ongeveer 7 jaar. Ook is er van iedere executieve functie een categoriekaart.Alle coaches, begeleiders en remedial teachers willen met kinderen in gesprek. Dat is onze drijfveer voor het ontwikkelen van gesprekskaarten over executieve functies (EF). Door in gesprek te gaan met elkaar kom je er achter welke hulpvraag er speelt en kun je samen inzichtelijk maken wat er al goed gaat en wat er beter kan.Wat zijn executieve functies en waarom is het belangrijk om hieraan te werken?Executieve functies zijn 11 vaardigheden die je nodig hebt om te kunnen slagen in het leven: op school, in je werk, in relatie tot anderen, in je persoonlijke levenDe 11 executieve functies zijn:Denkvaardigheden 1. plannen 2. organiseren 3. timemanagement 4. werkgeheugen 5. metacognitieGedragsvaardigheden 6. reactie-inhibitie 7. emotieregulatie 8. volgehouden aandacht 9. taakinitiatie 10. flexibiliteit 11. doelgericht doorzettingsvermogenDe stellingen op de kaarten nodigen uit om tijdens het (kind)gesprek helder te krijgen waar de leerling al goed in is en waar er verbeterpunten mogelijk zijn. De leerling wordt betrokken bij zijn eigen leerproces waardoor de motivatie om te werken aan de verbeterpunten wordt vergroot.(https://www.lerenlerenschiedamshop.nl/a-51642041/gesprekskaarten-executieve-functies/gesprekskaarten-executieve-functies-basis-onderwijs/#description)


Multi
Beter bij de les : training in executieve functies : werkboek
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789401425520 9789401425513 9789401432375 Year: 2015 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen met ADHD en /of leerproblemen hebben op school vaak problemen met het werkgeheugen, plannen en controleren: dat worden ook wel 'executieve functies' genoemd, de regelfuncties van het brein. Deze functies spelen een cruciale rol bij het leren en zijn dan ook voorspellend voor leerprestaties.Met het werkboek en de training van Beter bij de les krijgen kinderen op school meer inzicht in hun leergedrag. Het kind wordt getraind om naar het eigen functioneren te kijken, zodat het zichzelf uiteindelijk zo veel mogelijk zelfstandig kan bijsturen. Naast het aanleren van leerstrategieën ten aanzien van aandacht, planning, werkgeheugen, doel- en taakgericht gedrag en metacognitie, wordt ook het werkgeheugen getraind met de oefeningen.Beter bij de les is bedoeld voor kinderen op de basisschool vanaf 8 jaar en bestaat uit een werkboek, trainershandleiding, oefenmateriaal en leerkrachthandleiding. De leerkracht wordt actief betrokken bij de training en krijgt hierdoor meer inzicht in het leergedrag van de leerling dat ontstaat door executieve functie-problemen. Hierdoor kan de leerkracht eerder doelgericht ingrijpen en de juiste ondersteuning bieden. Kinderen werken onder begeleiding van een Beter bij de les coach. Het trainingsmateriaal is ontwikkeld door een projectteam van de Bascule, academisch centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie in samenwerking met het Academisch Medisch Centrum (AMC) en is bewezen effectief.


Object
Gesprekskaarten Executieve Functies : voortgezet onderwijs : basisset
Authors: ---
ISBN: 9789082814101 Publisher: Schiedam Leren leren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze set bevat 121 kaarten. Per executieve functie zijn er 10 stellingen die te gebruiken zijn voor kinderen in het voortgezet onderwijs. Ook is er van iedere executieve functie een categoriekaart.Alle coaches, begeleiders en remedial teachers willen met kinderen en tieners in gesprek. Dat is onze drijfveer voor het ontwikkelen van gesprekskaarten over executieve functies (EF). Door in gesprek te gaan met elkaar kom je er achter welke hulpvraag er speelt en kun je samen inzichtelijk maken wat er al goed gaat en wat er beter kan.(https://www.lerenlerenschiedamshop.nl/a-51641814/gesprekskaarten-executieve-functies/gesprekskaarten-executieve-functies-voortgezet-onderwijs/#description)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by